--
3

Digital kompetens enligt litteraturen som jag läste, där jag fick utbreda mina tankar runt detta begrepp, är att man som elev eller lärare ska kunna hantera och granska information, kunna kommunicera, samarbeta genom att använda datorn och nätverket, kunna kritiskt och säkert använda IT samt använda IT som stöd för kritisk tänkande och kreativitet. Med andra ord man ska kunna använda teknologin på ett bra och "effektivt" sätt men framför allt ska man vara medveten om varför man gör det man gör. Jag menar att man ska veta vad man gör och på det sättet få fram sina "verktyg", om jag kan säga så, känna sig säker och fortsätta med att utveckla sig inom detta område. Då skapar man en bättre eller utvecklar den befinnliga digital kompetensen som man har (eftersom när man "vet" så gör man det lättare för sig själv) genom att veta varför man använder sina "verktyg" och funktionerna som dem har.
Eleverna men FÖRST lärarna måste bli medvetna om dessa verktyg, skaffa dem, få dem framme, använda dem och till slut passa dem till sina elever som i sin tur ska få fram och använda.

Frågor som jag ställer till mig själv när jag hör orden "digital kompetens" är följande: "Ska man tänka på lärarens eller elevernas digital kompetensen?" "Vad är det som lärarna samt eleverna ska kunna?" "Hur kan lärarna samt eleverna nå målet med att bli digital kompetenta?"
Utifrån litteraturen som vi fick att läsa och mer specifikt utifrån PDF filen "EU:s beskrivning av digital kompetens" så ska man på ett kritiskt och säkert sätt använda informationssamhälletsteknik i arbetslivet, på fritiden samt för att kommunnicera. För att göra det så måste man ha färdigheter, i detta fall tekniska färdigheter som datorkunskap. Läraren kommer först som ska "passa" dessa färdigheter till sina elever. Därför tycker jag, som vi gör i Uppsalas universitet, är bra med fortbildningar som har att göra med IT och digital kompetens eller med andra kurser som t.ex. "datordiplomkurs" eller den så kallade "datorkörkort" (jag hade en sådan "datorkörkort kurs"som jag gjordei Akalla där jag lärde mig använda, mycket bättre än jag kunde förrut, program som Word, Powerpoint och Excel).
En intressant fråga skulle vara: Är man digital kompetent om man har "grundkunskaper" eller behöver man lite extra? Svaret som jag skulle ge är: Så länge man "vet" vad man gör och "varför" man gör det och på så sätt göra det lättare för sig själv och utvecklas mer inom detta område, så är man digital kompetent.
Så för att vara säkert och kritiskt med informationssamhälletstekniken i arbetslivet, på fritiden samt för att kommunicera, så måste man vara säkert och kritiskt med sig själv också. Eller som bland annat, PDF filen "Digital Literacy" säger, förmågan att veta när och hur man ska använda digital tekniken som en stöd till processer som t.ex. en effektiv kommunikation.
Många skolor skaffar datorer till sina elever och tror att på det sättet digital kompetensen ska komma till liv från ingenstans. Men tyvärr funkar det inte så. Det är därför jag tror på och säger att lärarna som "pluggar" genom att gå på fortbildningar eller få "datorkörkortet" kan föda en digital kompetens, först för sig själva, som dem ska presentera till sina elever. Och som det står på litteraturen, vi ska inte glömma att den nya generationen föddes hand i hand med teknologin. Mobiler, datorer, konsoler och allt annat som har med teknologi att göra är ungdomarnas intresse. Så är det inte bättre om vi tar denna intresse och skapar något bra utifrån den?
Till exempel som det står på PDF filen "Framtidens lärande, i dagens skola?" eleverna som använder datorn för sina studier (det kan vara en kombination av vanlig och online undervisning, eller distans) får mycket bättre resultat när dem skriver prov, med självstudierna och så vidare. Men här, för att nå detta mål, måste man vara lite extra ansvarig.
"Framtidens lärande,i dagens skola?"  tar upp en analys av en testresultat av en studie, så står det vilka effekter det traditionella lärandet och det "moderna" lärandet kan ha. Enda effekten i det traditionella lärandet, där läraren pratar och elever lyssnar, var förbättrade IKT-färdigheter att hantera en dator och dess aplikationer. Det moderna lärandet hade som effekter en utveckling av viktiga (enligt mig) färdigheter som samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga och förmåga att planera sitt eget lärande. Sådana förmågor som kan leda eller som samspelar med begreppet digital kompetens. Visst?
Med IKTs hjälp har vi, enligt studierna, eleverna som ger bättre resultat när det gäller självständigt arbete där lärandet kan kopplas till sina personliga behov.
Så det enda,enligt mig, som krävs för att göra det är framför allt digital kompetens från läraren, intresse, lite kreativitet, förståelse samt respekt till teknologin.

Tänkte lägga till en annan sak som jag tyckte var intressant att ta upp utifrån PDF filen "EU:s beskrivning av digital kompetens" . Många ungdomar tror att dem är digital kompetenta, att dem kan mycket om teknologin samt förstår och kan allt osv. Men sanningen är att dem bara tror det, så vi ska inte låta dem (jag menar inte på ett dåligt sätt) lura oss med att tro att dem kan allt. Deras självförtroende kan leda till fel vägar!
Tänkte avsluta med att säga följande: "Hoppas att ansvariga personer, en vacker dag, ska göra så att digital kompetensen kommer in i skolorna och presenteras till eleverna på riktigt."

3 Response to Digital kompetens

22 november 2010 kl. 01:42

Hej Georgios!
Många bra tankar kring digital kompetens och vad det är. Du lyfter fram strategier för hur du kan arbeta med eleverna utifrån vad du läst och egna erfarenheter. Bra!
Håller helt med dig att många elever inte alls besitter de nödvändiga kunskaperna. Hur tror du att man skulle kunna få fler lärare att arbeta med dessa frågor? Vad krävs för att arbetet med digital kompetens ska drivas av alla på en skola?

22 november 2010 kl. 07:25

Vad krävs för att arbetet med digital kompetens ska drivas av alla på en skola?

Svaret är enkelt, kunskap. Det är kunskap som krävs för att kunna vara delaktig när det gäller digital kompetens. Vad menar jag med kunskap? Jo, att man ska ha kunskaper i att söka, bedöma, lagra, utbyta information, producera, kommunicera med digitala verktyg osv. Det krävs kunniga lärare som har dessa kunskaper, det vill säga som är digital kompetenta, och som kan ge vidare detta begrepp till sina elever. Så att alla ska vara delaktiga inom det digitala området (eller börja med att bli) och på så sätt arbetet med digital kompetens ska drivas av alla på en skola.

Hur tror du att man skulle kunna få fler lärare att arbeta med dessa frågor?

Hm.. Många lärare är inte medvetna om vad digital kompetens är för något eller vad den innebär samt många lärare som ÄR medvetna vill inte acceptera det (pga att dem är rädda för den nya osv.). Bästa sättet är att, precis som vi gör, lärarstudenter ska ut till olika skolor och presentera den nya tekniken och möjligheterna som den erbjuder till dessa lärare. Att man ska få med dem i denna utveckling. Detta leder, förhoppningsvis, till lärare som ändrar sig och börjar visa intresse som i sin tur leder till fortbildningar osv.

Så genom att svara på dessa frågor har jag förstått följande. "Skapa intresse för att kunna erbjuda kunskaper."

23 november 2010 kl. 01:16

Håller med dig om att det är många kompetenser en lärare behöver. Att inspirera andra, dela med sig av sina tankar och idéer är nog ett bra sätt att få igång en diskussion i arbetslaget eller på skolan.

Skicka en kommentar